Samenwerking Marne Mosterd en Afeer
Welke mosterd haar persoonlijke favoriet is? Daisy Jansen weet het wel: de iets zoetere honing-dille, lekker om een sladressing mee op smaak te brengen! Het mooie van haar functie als productmanager bij Marne Mosterd is, zo vertelt ze, dat ze zich binnen het bijna 130-jarige Groninger bedrijf met alles en niks mag bemoeien: “Ik heb een spin-in-het-web functie, krijg alles mee wat er speelt in het bedrijf en mag overal wat van vinden. In ons kleine team heeft iedereen al snel een dubbele rol. Ik doe marketing en communicatie erbij. Als productmanager zorg ik ervoor dat een nieuw product, soms vanaf het concept, door het bedrijf heen wordt geloodst, tot het eerste potje van de band rolt. Als dat allemaal goed gaat laat ik het los, de organisatie in. De stap naar de uitstraling en marketing van het product is dan eigenlijk een hele logische.”
Op zoek naar nieuwe afzetmarkten
Zo’n twee jaar geleden boog ze zich met een aantal collega’s over de vraag: hoe kunnen we verder uitbreiden, welke nieuwe afzetmarkten kunnen we nog aanboren? “Standaard waren we actief op vier markten: de retail, de foodservice, de industrie en de export. In de branche van de speciaalzaken deden we nog niet mee, terwijl we toch de grootste mosterdfabrikant van Nederland zijn. We bedachten dat kleine potjes met een wat luxere uitstraling in een behoefte zouden kunnen voorzien. Denk aan de kaashandels, de VVV-winkels en dergelijke, die mosterd verkopen voor bij een kaasje of de borrelplank. Met dat idee zijn we aan de slag gegaan.”
Afeer als externe partner
De aanlooptijd was al met al langer dan gedacht, vervolgt ze. “We zouden eerder beginnen, maar de vierkante glazen potjes die we in gedachten hadden, bleken niet makkelijk verkrijgbaar in de markt. Bovendien kunnen we in onze eigen fabriek afvullen vanaf 180 gram. Voor kleinere hoeveelheden hadden we dus een externe partner nodig. Dat is Afeer geworden. Daar worden nu potjes van 35-40 gram en verpakkingen van 110-120 gram afgevuld in drie verschillende uitvoeringen, o.a. de Groninger variant ‘Kon Minder’. Ook hadden we voor de nieuwe potjes etiketten nodig. Gelukkig konden we daarvoor ook bij Afeer terecht. De Afdeling Druk & Print had het in no time voor elkaar.”
Voedselveilig werken en FSSC 22000 gecertificeerd
De eerste officiële order wordt nu gedraaid en dat is gelijk een hele grote. “Ook voor ons is dat spannend”, vindt de productmanager: “Het is voor het eerst dat wij op deze manier werken. Een pilot, zou je kunnen zeggen. Best bijzonder eigenlijk. Er komen weer allemaal nieuwe dingen bij kijken. Onze Kwaliteitsdienst is bijvoorbeeld een keertje op bezoek geweest bij de voedselveilige afdeling van Afeer. Die afdeling is FSSC 22000 gecertificeerd, dus dat zit natuurlijk wel goed, maar in verband met onze eigen certificering hebben we een bepaalde verantwoordelijkheid voor eventuele externe partijen waar we mee samenwerken.”
Liefst regionaal!
Al met al loopt de samenwerking heel soepel, besluit Daisy: “We hebben goed contact onderling en er wordt veel afgestemd, dat vind ik belangrijk. Wij kiezen sowieso, als het mogelijk is, voor regionaal. Dat regionale zie je trouwens ook terug in de receptuur van de mosterd die door Afeer wordt afgevuld. We hebben besloten ons te onderscheiden door Nederlands mosterdzaad voor deze potjes te gebruiken, voor een deel zelfs mosterdzaad uit de provincie Groningen. Als het enigszins kan, haalt Abraham de mosterd van dichtbij!”