Skip to content
menu
Afeer
  • (0597) 453 666

“Het water stroomt altijd”

Hendrik Huls en Arjan de Jonge bij een grote tractor

“Sinds vorig jaar werken we samen met Afeer”, vertelt teamhoofd Arjan de Jonge van waterschap Hunze en Aa’s. Samen met uitvoerder Hendrik Huls en een team van 22 medewerkers is hij verantwoordelijk voor rayon oost. “Voldoende (en) schoon water, bescherming tegen het water door middel van dijken en onderhoud van diverse objecten zoals gemalen en sluizen, dat zijn de algemene taken waar het waterschap voor staat.” Bij een aantal van de daarbij behorende werkzaamheden biedt Afeer een helpende hand. “En dat bevalt goed!”

“Vistrappen schoonmaken, onderhoud van sloten, rommel uit bagger zoeken, snoeiwerkzaamheden, distelsteken op de dijken: het zijn voorbeelden van werk dat we uitbesteden aan Afeer”, somt Arjan op. “Voor de dijken is een goeie grasmat van belang om erosie te voorkomen. Bijvoorbeeld het distelsteken is echt handwerk. We mogen er geen chemische middelen voor gebruiken en dus is het heel arbeidsintensief.”

De werkleider als vast aanspreekpunt

Maar daar draaien we bij Afeer onze handen niet voor om en ook aan mankracht is geen gebrek. Hendrik vervolgt: “Er werken hier niet continu mensen van Afeer, maar bij pieken in het werk soms wel een man of tien. Als wij het met onze eigen buitendienst niet kunnen bezetten, neem ik contact op met Wubbo Brouwer, werkleider bij Afeer. We gaan dan samen langs het object en nemen door wat er moet gebeuren. Als er iets is, schakel ik met Wubbo. Hij regelt het vervolgens en dat werkt voor ons heel fijn. Als wij de mensen persoonlijk zouden moeten aansturen, zou er te veel tijd in zitten. Het is voor ons heel belangrijk dat we in de vorm van de werkleider één vast aanspreekpunt hebben.”

Flexibiliteit

Maar, en daarover zijn Arjan en Hendrik het roerend eens, het meest waardevolle aan de samenwerking is de flexibliteit van Afeer. “Weer of geen weer, water stroomt altijd”, zegt Arjan. “Sommige dingen, zoals achterstallig snoeiwerk, weet je ver van te voren, maar veel werkzaamheden zijn weersafhankelijk. Als het buiten een groot waterballet is, schuiven dingen op. Daardoor krijg je dat op andere momenten alles tegelijk komt.” Zo’n knelpunt in de planning was ook de reden dat Hunze en Aa’s twee jaar geleden voor het eerst bij Afeer aanklopte. “Dat beviel toen goed en dus is er vorig jaar iemand langs geweest om concrete afspraken te maken.”

Hendrik vult aan: “Maar ook buiten het weer komen we soms onvoorziene dingen tegen. Ik regel de klachtenafhandeling en soms moeten er zaken snel en ad hoc worden opgelost. Als we daar zelf geen mogelijkheden voor hebben, neem ik contact op met Wubbo. Normaal geven we werkzaamheden een week of drie van te voren door, maar in zulke gevallen kan hij eigenlijk altijd wel een paar man vrij maken om het voor ons op te pakken. Ideaal.”

Gerelateerde verhalen

Hoe kunnen we helpen?

Hoe kunnen we helpen?

Klik om gemarkeerde tekst te luisteren